Kazimierz Prószyński

9,99 

Kazimierz Prószyński  – polski przedsiębiorca, operator filmowy, reżyser, inżynier oraz wynalazca. Konstruktor aparatów kinematograficznych oraz kamer filmowych, pionier kinematografii. Za wkład polskiego wynalazcy na tym polu uznaje się wynalezienie systemu umożliwiającego równomierny, skokowy przesuw taśmy filmowej minimalizujący drgania, eliminację wady migotania obrazu podczas emisji filmu dzięki wynalezieniu obturatora oraz skonstruowanie aeroskopu – pierwszej ręcznej, automatycznej kamery filmowej ze stabilizacją obrazu.

Bezpieczne płatności

August Lumière powiedział o nim: „Byłem wraz z bratem twórcą filmu francuskiego, ale istniał również pewien Polak, niejaki Kazimierz Prószyński, który nas znacznie wyprzedził”.

Kazimierz Prószyński był pionierem światowej kinematografii, inżynierem i wynalazcą, ale też operatorem filmowym i reżyserem. Jeszcze przed braćmi Lumiere, w 1894 roku zbudował pleograf – “aparat służący do odzwierciedlania ruchu w naturze za pomocą fotografii “. Łączył on funkcje rejestracji i odtwarzania nagranego materiału.

Wymyślił też mechanizm przesuwania kliszy filmowej, oparty na systemie ząbków wchodzących w taśmę błonową, na której rejestrował obraz. Pozwalało to na jej szybkie i dokładne przesuwanie bez obaw o jej uszkodzenie. Kilka lat później zaprezentował biopleograf – projektor, gdzie wyświetlane były dwie taśmy, co pozwoliło zredukować migotanie przy odtwarzaniu filmu.

W 1909 roku uzyskał patent na aeroskop – pierwszą na świecie ręczną kamerę filmową o napędzie automatycznym ze stabilizacją obrazu. 22 czerwca 1911 roku w Londynie nakręcił nią pierwszy polski reportaż filmowy – relację z koronacji angielskiego króla Jerzego V. Aeroskopy dokumentowały też wydarzenia na frontach I Wojny Światowej. Dzięki następnemu swemu wynalazkowi – kinofonowi, który umożliwiał synchronizację dźwięku z obrazem, w 1913 roku zrealizował pierwsze filmy dźwiękowe.

Innym jego wynalazkiem był skonstruowany w 1902 roku a wykorzystywany praktycznie do dziś obturator – trójlistkowa przesłona projektora usuwająca migotanie obrazów na ekranie filmowym podczas emisji. Przyczyniło się to bezpośrednio do rozwoju filmów długometrażowych – oczy widzów przestały się tak szybko męczyć. W 1908 roku długość filmów zwykle nie przekraczała 15 minut, kilka lat później, dzięki obturatorowi możliwe były już kilkugodzinne seanse.

Był również twórcą telefotu – urządzenia pozwalającego przesyłać obraz na odległość, działające na zasadzie dzisiejszej emisji telewizyjnej oraz stereosu – pierwszej maszyny do wyświetlania na ulicy lub budynkach obrazów czy reklam. Aby popularyzować idee filmów amatorskich miłośnikom kinematografii chciał dostarczyć tanie i proste w obsłudze urządzenie. Tak powstało “Oko”- ręczna kamera filmowa.

Nazywany “Kolumbem kinematografii” Kazimierz Prószyński był ideowcem, chciał, aby jego produkty były tanie, a przez to szeroko dostępne, co często rodziło konflikty z nastawionymi na zysk inwestorami. Był patriotą, a jego celem było stworzenie silnego, polskiego przemysłu kinematograficznego. Twierdził, że „mechanik Polak jest inteligentniejszy […], brak mu jedynie śmiałości, odwagi, a właściwie czynu, który by w nim te przymioty rozwijał” i fabrykę swoich urządzeń chciał wybudować w Polsce.

W 1943 roku zaczął pracować nad autolektorem – urządzeniem nagrywającym na taśmie teksty książek dla niewidomych i słabowidzących. Były to pierwsze audiobooki.

W czasie okupacji podjął działalność konspiracyjną. Był dwukrotnie aresztowany – za drugim razem został zatrzymany przez Niemców w czasie powstania warszawskiego i wywieziony do obozu koncentracyjnego w Gross-Rozen, gdzie zmarł dwa dni przed wyzwoleniem obozu.

Choć sam Ludwik Lumière stwierdził, że Polak był pierwszym człowiekiem w kinematografii, on sam zaś dopiero drugim, jego postać została niestety na wiele lat zapomniana.

Shopping Cart
Scroll to Top